نوشته شده توسط : نسرین معین

 

مفدمه

کمپرسور دستگاهی است که هوا را فشرده کرده و سپس با سرعت زیاد این هوا را به خارج انتقال می‌دهد. کمپرسورها دارای انواع مختلفی هستند که وظیفه‌ی اصلی تمام آن‌ها فشرده سازی هوا است که هر کدام از دستگاه‌های کمپرسور این عمل را به شکل‌های مختلف انجام می‌دهد. عملیات فشره‌ سازی هوا امری پیچیده است و برای انجام آن، کمپرسور و پمپ‌های باد، باید به تجهیزات و قطعات خاصی مجهز شوند تا این فرایند را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. از این رو امروزه پخش قطعات کمپرسور باد اهمیت زیادی پیدا کرده است و کسب و کار‌هایی که با این دستگاه سروکار دارند برای بهبود کار خود به قطعات مختلفی از کمپرسور‌ها احتیاج دارند. این قطعات معمولا با کیفیت‌های مختلفی در بازار موجودند و در بین آن‌ها جنس‌های نامرغوب چینی و جنس‌های باکیفیت ایتالیایی وجود دارد  به همین دلیل در هنگام انتخاب آن‌ها باید بسیار دقت کرد.

 

به طور کلی می‌توان گفت که کمپرسور‌ها با ورود خود به صنعت تحول عظیمی را به وجود آوردند و حال بسیاری از مشاغل بدون استفاده از کمپرسور‌ها، با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌شوند. این دستگاه‌ها از قسمت‌های مختلفی به وجود آمده که هر کدام از آن‌ها وظایف خاص به خودشان را دارند. در هر بخش و قسمت کمپرسور‌‌ها از قطعات مختلفی استفاده شده که برای راه اندازی و کار با کمپرسور‌ها لازم و ضروری هستند. به نوعی می توان گفت که کیفیت این قطعات کیفیت دستگاه‌ را مشخص می‌کند. از این رو اگر قطعه‌ای کارایی روز اول خود را نداشته باشد کیفیت و کارایی دستگاه نیز مختل می‌شود. با این تفاسیر اگر به دنبال خرید پمپ باد قوی و خوب و باکیفیت هستید حتما از نوع درجه یک این قطعات را خریداری کرد.

مهم‌ترین قطعاتی که در کمپرسور‌ها وجود دارند

همانطور که گفته شد کمپرسور‌ها از قطعات مختلفی درست شده‌اند که این قطعات کیفیت دستگاه را مشخص می‌کنند. هر کدام از قطعات وظایف و عمکلرد خاص به خود را دارند از این رو اگر از قطعات نامرغوبی در کمپرسور‌ها استفاده کنید به هیچ عنوان نباید انتظار عملکردی درست و صحیح از دستگاه داشته باشید. برای آن که قطعات مناسبی برای دستگاه برگزینید در ابتدا نیازمند شناخت قطعات مختلف آن هستید به همین جهت در ادامه مقاله ایران پمپ در نظر داریم تا شما را با این قطعات بیش از پیش آشنا کنیم. علاوه بر شناخت آن‌ها، شناخت برند‌های پخش قطعات کمپرسور باد نیز می‌تواند کمک کننده انتخاب درست باشد.

شاتون، قطعه‌ای سبک ولی سخت و محکم

 

از قطعات اهرمی شکل کمپرسور‌ها می‌توان به شاتون اشاره کرد. این قطعه نیروی محرکه را از میل لنگ می‌گیرد و با این نیرو در داخل پیستون حرکت می‌کند. شاتون دو ویژگی بارز دارد اول آن که بسیار سبک ساخته می‌شود و دوم آن که ساختاری بسیار سخت و محکم دارد. دلیل محکم بودن شاتون این است که باید ضربات ناشی از حرکت در پیستون را تحمل کند. مابین شاتون و میل لنگ با قطعه‌ای روبه‌رو هستیم که به آن یاتاقان می‌گویند. زمانی که دستگاه به هر دلیلی روان کاری نشده و شاتون و میل لنگ به خوبی روغن کاری نشود این دو قطعه خراب خواهند شد اما وجود یاتاقان  از این اتفاق جلوگیری می‌کند.

با توجه به تقاضای زیاد برای خرید شاتون در پخش قطعات کمپرسور باد این قطعه به وفور یافت می‌شود و در صورت خرابی می‌توان آن را مجدد خریداری کرد.

اویل پمپ قطعه مناسب برای روانکاری دستگاه

اویل پمپ در موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولا از آن در ظرفیت‌های بالای چیلر تراکمی و همچنین سردخانه فریونی بهره می‌گیرند. این قطعه را می‌توان به عنوان یک موتور مکانیکی معرفی کرد. طراحی آن به گونه‌ای است که با استفاده از نیروی موجود در حال حرکت روغن را با فشار زیاد به تمامی قطعات فرستاده و به نوعی روانکاری را به صورت خودکار انجام می‌دهد. این فرایند دو مزیت بزرگ را به همراه دارد. اول آن که راندمان چیلر بسیار بالا می‌رود و دوم آن که عمر کمپرسور نیز افزایش می‌یابد. از این رو وجود اویل پمپ کارایی را دستگاه را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و همچنین کیفیت فرایند آن را نیز بیش از پیش بهبود می‌بخشد.

منبع این مقاله  :  https://iranpump.com/



:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 مهر 1399 | نظرات ()