نوشته شده توسط : نسرین معین

رونمایی از كتاب «اخلاق مهندسی» در مراسم بزرگداشت مهندس

به طور همزمان با برگزاری همایش تکریم جایگاه مهندس روز جاری چهارم اسفندماه , از كتاب «اخلاق مهندسی» درحضور مسئولان ارشد عمرانی کشور رو نمایی می گردد .

 

به گزارش«صما» این کتاب که به همت مجتمع رسانه ­ای ساختمان در راستای برنامه های کمپین اخلاق مهندسی منتشر شده شده است در چهار فصل و 150 صفحه و به همراه مقدمه مبسوط و باارزش دكتر علی خاكی صدیق ریاست دانش کده خواجه نصیرالدین طوسی و پژوهشگر اخلاق و رفتار مهندسی است .

فصل اولیه این كتاب به مفاهیم اخلاق و رفتار نظری پرداخته و تعاریفی چون دانش اخلاق و رفتار و مسوولیت­های اخلاقی را ارائه می­ دهد . نسبت کردار و ضابطه و نسبت خلق و خوی و اقتصاد مباحث بعدی این فصل را تشکیل می­ دهند . گزیده­ای از آیات قرآن کریم در مسئله خوی کاربردی هم در انتهای این فصل بیان شده شده‌است .

 

در فصل دوم مباحث اخلاق حرفه­ای مهندسی ارائه می ­شود . تعریف و محدوده اخلاق مهندسی , پذیرش و اشتراک در مسوولیت , حل دوراهی­های اخلاقی , اصول و موازین اخلاقی , اخلاق مهندسی و توسعه و گسترش استوار از بخش­های اصلی این فصل محسوب می شوند . در فصل سوم به معرفی و ارائه مفاد آیین­های کلیدی و معتبر اخلاق مهندسی پرداخته می­شود . منشورهای اخلاقی انجمن ملی مهندسان حرفه­ای ایالات متحده و نظام­نامه رفتار حرف ه­ای اخلاقی در مهندسی ساختمان کشور اعم از این آیین­ نامه ­ها است .

 

در فصل چهارم كه نخستین اقدام پژوهشی به جهت مستند­سازی گزارشات و تجربیات اخلاقی در صنعت ساختمان كشور محسوب می­ شود شامل گفتارهایی از پیشكسوتان و مدیران ارشد این صنعت از جمله خانم دکتر گیتی اعتماد , آقایان مهندس صدرهاشمی نژاد , مهندس هرمزد رامینه , مهندس عباس زرکوب , مهندس محمدرضا انصاری و بزرگان دیگر است .

برای مشاهده اخبار نظام مهندسی به سایت نظام مهندسی بروید

 

 



:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 ارديبهشت 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نسرین معین

بالغ بر 8300 نیروی انسانی در روستا‌ها مشغول به فعالیت هستند
مدیریت شورای شهرستان‌ شهر مشهد مقدس اعلام‌کرد : بالغ بر 8300 نیروی انسانی در روستا‌ها به فعالیت‌ اشتغال دارند .


به نقل از ایسنا - حوزه‌ خراسان , غلامرضا بصیری‌پور امروز 5 اسفندماه در جلسه مشترک اعضای شورای اسلامی خراسان‌رضوی و روسای شورای اسلامی شهرستان‌های استان , که در محل شهرداری مشهد مقدس برگزار شد , تبریک روز مهندس به جامعه ی مهندسین درین ارتباط اظهار‌کرد : نظام مهندسی , تجمعی است تا از توان متخصصین متعدد در کارها شهری و کشوری به شایسته ترین صورت ممکن مصرف شود .

او ادامه داد : در همین ارتباط ما در استان گنجایش بیشتراز 30‌هزار عضو نظام مهندسی را دارا هستیم که‌این , رقم قابل توجهی است و در نتیجه می بایست در موضع خویش راجع به این‌که چقدر از توان مهندسین استفاده میشود و دیگر این که چقدر می بایست از توان آنان مصرف شود صحبت کرد .

بصیری پور اعلام‌کرد : عنوان میشود که بالغ بر 60درصد از ساختمان‌های سابق مشهد مقدس در بحث استحکام سازه با اختلال مواجه هستند و در شرایطی که زلزله‌ای زخ دهد , اتفاقات ناگواری را به دنبال خواهد داشت که‌این موردها مسائلی مربوط به متخصصان ساختمان است .

مدیر شورای شهرستان‌ مشهد مقدس افزود : صنعت ساختمان علاوه بر این که از بزرگ‌ترین صنعت های کشور است , نسبت به بقیه صنعت های مملکت , نیروی انسانی بیش‌تری داراست و هم این صنعت می‎تواند اشتغال‎زایی متعددی ایجاد نماید .

عضو شورای اسلامی مشهد مقدس عنوان کرد : در گردهمایی مشترکی که با آستان قدس رضوی داشتیم , بنا شد تمام محرومیت‌ها و کمبودهای موجود در استان‌های خراسان شمالی و با اولویت خراسان‌رضوی و جنوبی و 10 دهستان شناسایی شده , برطرف شود .

بصیری‌پور درباره ی رفع محرومیت‌ها طبق بیانات مقام معظم رهبری خطاب به حجت الاسلام رئیسی , اقداماتی انجام شده است و در‌این فی مابین , پیشنهادی مطرح میشود که بهتر است این فرمان از طریق شورای شهرستان پیگیری شود .

بصیری‌پور اذعان کرد : در بحث قنات با شرکت کردن بسیج سازندگی و آستان قدس رضوی قرار است همگی قنات‌های شهرستان‌ها احیا شود , همینطور قرار است در مشاجره آبخیزداری همکاری‌هایی با وزارت مجاهدت کشاورزی آغاز شود .

مدیر شورای شهرستان شهر مشهد در بخش دیگری از سخنان خویش تصریح کرد : در بحث اشتغال در حوزه شهرستان‌ها می‌توان اقداماتی را در پیش گرفت که بتوانیم مهاجرت از روستاها به شهرها را کنترل کنیم .

او ذکر کرد : همچین در بحث مسکن , حق تقدم با شهرهای کوچک است ; باتوجه به این که در صورتی مسکنی در بافت فرسوده قرار داشته باشد میتواند هرچه سریع‌تر از تسهیلات بانکی برخوردار شود و در مشاجره ساخت و ساز هم در صورت قابلیت و امکان زمینی از طرف آستان قدس رضوی اهدا می گردد .



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 ارديبهشت 1396 | نظرات ()