نوشته شده توسط : نسرین معین

۳۰ درصد ساختمان‌های تهران ایمن نیستند/ برگه‌فروشی در شهرداری زیاد شده است
مازندشورا : اسماعیل خیرآبادی روز جاری در نشست هم‌اندیشی بالا بردن سطح ایمنی ساختمان‌ها در جواب به‌این سؤال خبر نگار فارس که چند درصد از ساختمان‌های تهران ایمن نیستند و چه اقدامی می بایست برای بالا بردن سطح ایمنی ساختمان‌ها صورت بپذیرد , اظهار‌کرد : ایمنی ساختمان‌ها را می‌توان با تصحیح قوانین و فرایندها بالا برد , بنابراین اگر می خواهیم ایمنی در ساختمان‌ها ارتقاء یابد , بایستی تصحیح فرآیند صادر شدن پروانه ساخت را جدی بگیریم .
او با اشاره به این که در اداره برنامه و بودجه مجموعه‌ای که با نام پدافند غیرعامل و ایمنی و کاهش خطر هست می تواند در تصحیح این فرآیند کمک‌زیادی انجام دهد , بیان کرد : مشاوران اداره برنامه و میزان دارایی که اهل فن میباشند , در مقوله مربوط به ایمنی سازه‌ها میتوانند مشکل ها را به شایسته ترین نحو کاهش دهند .
خیرآبادی با اشاره به این که ریزش ساختمان پلاسکو سبب ساز شده تا اینروزها بحث ایمنی ساختمان‌ها مطرح شود و آن گاه از مدتی این مورد هم فراموش خواهدشد , افزود : ایمنی ساختمان‌ها دربرگیرنده سه گونه بلندمرتبه‌های زیر 6 طبقه و کوچه‌هایفرعی است , براین اساس پیشنهاد می شود یک نقشه جامع برای ایمن‌سازی این قبیل ساختمان‌هاتهیه شود .
عضو اداره نظام مهندسی ساختمان استان تهران ادامه اعطا کرد : متأسفانه دربرخی موارد می بینیم که زندگی اشخاص نادیده گرفته می شود و توجهی به آن نمی شود .
او به برگه‌فروشی در شهرداری تهران اشاره نمود و بیان کرد : برگه‌فروشی در شهرداری زیاد شده است و متأسفانه از سمت دیگر می‌بینیمکه امضا‌فروشی هم به وسیله مهندسان ناظر هنوز هست . پس بایستی ببینیم و بررسی کنیم که چرا نقش ارزیابی در حوزه‌های متعدد ساخت کاهش و متزلزل شده‌است .
خیرآبادی در جواب به سؤال خبر نگار فارس که چندین درصد ساختمان‌های تهرانناایمن می باشند و مانند ساختمان پلاسکو در‌حالتی که کوچکترین اتفاقی بیفتد به نقص‌ برمی‌خوریم , اعلام کرد : 30 درصد ساختمان‌های تهران ایمن نیستند و در صورت پیدایش هر جور اتفاقی امکان دسترسی به آن ساختمان‌ها نیست .
او در جواب بدین سؤال خبر نگار فارس که پرسید موقعیت بازار تهران وساختمان‌هایی نظیر علاء‌الدین که همانند ساختمان پلاسکو در موقعیت مشابهی قرار داردو مراجعه‌کنندگان متعددی روزانه به‌این اماکن میروند , چه طور است آیا این ساختمان‌هانیز ناایمن می‌باشند , اظهار کرد : در امر بازار تهران بایستی بیان کنم که حالت آن دوچندان بدتر ازساختمان پلاسکو است و چنانچه یک آتش‌سوزی کوچکی در آنجا رخ دهد , شاهد صدمات جانی ومالی متعددی خوا هیم بود .
عضو اداره نظام مهندسی ساختمان استان تهران ذکر کرد : ‌ اما درمورد ساختمان علاءالدین می بایست بیان کنم که‌این ساختمان علی‌رغم این که 15 سال پیش ساختهشده است , ضوابط ملی ساختمان در آن کاملا رعایت شده و کاملاً ایمن است . چراکه سقف آن بتن است و به راحتی آتش نمی‌گیرد .
خیرآبادی با اشاره به این که پباده سازی و راههای فراروگریز این ساختمان به خوبینشان میدهد آیین‌نامه 2800 در آن به خیر رعایت شده‌است , اعلام‌کرد : سناریوی تازه برایبالا بردن مرحله ایمنی در برج‌های نو و این ساختمان موجود است , ولی متأسفانه دیده شده است که تخریب طبقه هفتم آن هم به بقیه طبقات مشکلاتی ساخت نموده است
او افزود : پیمانکار تخریب‌کننده طبقه هفتم این ساختمان به هیچ‌وجه دراین زمینه تبحری ندارد . به نحوی که مدیریت سابق سازمان نظام مهندسی تهران خواستارارائه نقشه تخریب این طبقه از سوی شهرداری شده بود , تا تخریب طبقه هفتم براساساصول مهندسی صورت بپذیرد .
همینطور سینا سهیلی کارشناس فنی نیز با اشاره به این‌که شیوه تخریب طبقههفتم ساختمان علاء‌‌الدین به شیوه‌ای کاملاً ناشیانه و غیرحرفه‌ای انجام میشود , اعلام کرد : پیمانکار متعلق به شهرداری که در درحال حاضر تخریب طبقه هفتم است , صلاحیت فنی برای تخریب را ندارد و علی‌رغم این‌که این ساختمان مجهز به سیستم‌های آتش‌نشانی بااستانداردهای روز است , می بینیم مساله مختلفی در زمینه ی عدم ایمنی این ساختمان مطرح می‌شود .
عضو اداره نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود : تا به امروز آتش‌نشانی در چهار تراز از سیستم‌های موردنیاز برای اطفای حریق این ساختمان بازدید کرده و یک ابلاغیه 42 بندی برای رفع نقایص فنی ارائه دادهکه تمام این مورد ها متبوع آتش‌نشانی اصلاحیه شده‌است .
او افزود : ساختمان علاء‌الدین همانند ساختمان پلاسکو سیستم گازکشی ندارد و در داخل مغازه‌ها نیز انشعاب گاز نداریم . بنابراین از این بابت تهدیدی ایجاد نمیشود .
سهیلی ادامه بخشید : طبق اسناد مو جود بهمن سال 92 از آتش‌نشانی خواسته‌ایمکه بعد از بازدیدها نسبت به چک استانداردهای آتش‌نشانی مبادرت نماید البته آتش‌نشانی پس از چهار سطح بازدید حاضر به ارائه تأییدیه‌ها نیست .
برای مشاهده اخبار نظام مهندسی به سایت اخبار مهندسی مراجعه کنید





:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 اسفند 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: